Search

현재전시 다채로운 전시 작가 작품! 아트 플랫폼 서울갤러리

 

알렉스 베세라 《이해의 전주곡》

Alex Becerra : 《Prelude to Understanding》

  • 작가

    알렉스 베세라

  • 장소

    VSF

  • 주소

    서울 용산구 독서당로 79 (한남동)

  • 기간

    2023-06-17 ~ 2023-08-19

  • 시간

    9:00 ~ 9:00

  • 연락처

    070-8884-0107

  • 홈페이지

    http://www.vsf.la

  • 초대일시

    2023-06-17

  • 관람료

갤러리 가기
베리어스 스몰 파이어스는 로스엔젤레스 기반의 알렉스 베세라의 아시아 데뷔 개인전 《이해의 전주곡》을 서울에서 개최한다. 이번 전시는 VSF와 함께하는 작가의 두 번째 개인전이자 서울에서 열리는 첫 개인전이다.
베세라의 작업은 관람자로 하여금 시각과 감성을 연결하는 경험을 통해 구체화된 반응을 불러일으킨다. 유화 물감을 두텁게 쌓아올려 만든 표면은 과감한 색채, 제스처, 이미지로 가득하고 밀도 높은 화면이 만들어진다. 현대 생활 속 불협화음, 혼란스러움, 산만함이 반영된 여러 순간이 하나의 몽타주로 겹쳐진다.

< The Worst of Classical Easel Painting Oil >은 베세라의 작품에서 파편화된 동시성과 명확성 사이의 긴장을 보여준다. 전경에는 한 남성이 이젤에 앞에 서서 작은 캔버스에서 작업하고 있다. 수염을 기르고 단정하게 정장 재킷을 입고 물감 튜브에서 직접 짜낸 옅은 노란색 윤곽선으로 그려진 화가는 유럽의 ‘플레인 에어 (plein air)’ 기법의 계보를 연상시키며, 그의 발 밑에 장난스럽게 놓인 소시지 사슬은 작가의 정체성을 강조하는 듯하다. 그의 주변은 잎이 무성한 열대 풍경이 펼쳐지고 이는 곧 여성의 모습으로 번져나간다. 여성의 몸은 누드인 동시에 열대 식물로 만들어져 있는데, 이는 고갱이나 루소와 같은 역사적 인물들이 풍경과 초상화에 대한 "순수한" 영감의 원천을 찾기 위해 육체적으로나 정신적으로 유럽을 떠나 대상화된 시선에 대한 베세라의 인지를 보여준다. 회화의 역사에 대한 이 해설을 더욱 복잡하게 만드는 것은 작품의 오른쪽 배경에 있는 한
무리의 여성들이 모여 있는 나이트클럽 장면으로, 이들의 집합된 자세는 파블로 피카소의 <아비뇽의 처녀들>과 페이스 링골드 (Faith Ringgold)의 군상화를 떠올리게 한다. 화면 왼편의 다갈색의 그라데이션 벽은 오른쪽의 채색된 여성들의 이미지와 화가의 영역을 명확하게 분리한다. 이러한 구도는 마치 추상으로 녹아들어 현실적 명확함을 화가의 시선의 전유물로 남겨두거나 자신만의 현실을 재창조하는 그의 힘을 암시하는 듯 하다.

< Untitled >에서 베세라는 캔버스를 세로로 반으로 나누어 제단화를 만들었다.왼쪽에는 스파이더 휠 모양 고무 타이어가 산더미처럼 불규칙하게 쌓여있고, 오른쪽은 붉은 해골, 놀란 얼굴, 플랫폼 슈즈를 신은 여성의 다리, 파인애플, 회색조 그라데이션을 볼 수 있다. 이러한 도상은 유럽과 북미를 포함한 회화의 역사를 다시 한 번 떠올리게 한다. 파블로 피카소, 요르그 임멘도르프 (J*rg Immendorff), 데이비드 살레 (David Salle) 등 유럽과 북미의 회화 역사를 연상시키는 동시에 멕시코계 미국인들의 로우라이더 문화의 미적, 문화적 레퍼런스를 소환한다. 미술사와 대중문화 속 이미지에 대한 광범위한 비유와 해석은 이 활기 넘치는 화면의 생생한 경험을 현대의 변화하는 예술의 가치와 함께 회화의 역사적 지분을 통해 작업하는 데 대한 깊은 관심과 더불어 로스앤젤레스의 작가로서 베세라의 입지를 반영한다.

알렉스 베세라 (b.1989, 로스앤젤레스 거주 및 활동)는 회화, 드로잉, 조각을 통해 현대성을 바라보는 방식을 탐구한다. 그는 베리어스 스몰 파이어스 로스앤젤레스, 시카고 셰인 캠밸 갤러리, 비벌리힐스와 스위스 취리히의 카르마 인터내셔널, 독일 베를린 바이스, 로스앤젤레스 원 트릭 포니, 벨기에 브뤼셀 레비 델발 등에서 개인전을 열었다. 그룹전은 로스앤젤레스 제프리 다이치, 드림 차일드, 더 워크슈타트, 와일딩 크랜 갤러리, 리차드 텔레스 갤러리, M+B 갤러리, 뉴욕 저널 갤러리, 위스콘신 밀워키 그린 갤러리, 캘리포니아 웨스트체스터 벤 몰츠 갤러리, 독일 포츠담 쿤스트라움 등이 있다.



Alex Becerra
Face of Anxieties, 2020
Oil on canvas, 87 x 95 in
221 x 241.3 cm
(ABC002)




Alex Becerra
Que Dolce El Momento (Chompin), 2021
Oil on canvas
64 x 64 in
162.6 x 162.6 cm
(ABC008)



Alex Becerra
The Worst of Classical Easel Painting Oil, 2020
Oil on canvas
83 x 98 in
210.8 x 248.9 cm
(ABC009)



Alex Becerra
Untitled (diptych), 2019
Oil on linen
83 x 142 in
210.8 x 360.7 cm
(ABC010

 

Various Small Fires is pleased to present Los Angeles-based artist Alex Becerra’s debut presentation in Asia titled Prelude to Understanding. This is the second solo exhibition with the gallery.

Becerra approaches painting with the aim to summon embodied responses, enrolling the viewer in an experience that links vision with the emotional body. Using oil-paint in copious qualities, Becerra builds dense surfaces and pictures that are raucous with color, gesture, and images. Often, Becerra’s paintings have an element of montage; many moments in time are layered into a single painting, reflecting the cacophonous and disjointed scroll and distraction of contemporary life.

The Worst of Classical Easel Painting Oil exemplifies this tension between fragmented simultaneity and clarity in Becerra’s work. In the foreground a figure stands at an easel, working on a small canvas. Bearded, well-groomed, clad in a suit jacket, and rendered as a pale-yellow outline squeezed directly from the tube, this gentleman painter harkens back to the lineage of European plein air painting- and a chain of sausages jauntily placed underfoot literally underscores his identity. Behind, around, and within the figure of the painter a tropical landscape, lush with foliage, bleeds into the figure of a powerful woman who
dominates the right-hand side of the canvas. Her body is at once nude and made of tropical plants, a sly nod to the objectifying gaze of artists like Gauguin and Rousseau who left Europe, either physically or in their minds, to find “pure” sources of inspiration for their landscapes and portraits. Further complicating this commentary on the history of painting is a nightclub scene of a group of women in the right-hand background of the work; their assembled postures recalling Les Demoiselles D’Avignon and group portraits by Faith Ringgold among others. The left-hand side of the work is split off from the female-dominated right-hand side with a cadmium-red wall. Beside the clearly articulated figure of the painter and his rope of sausages, this section of canvas dissolves primarily into abstraction, leaving reality or clarity the exclusive purview of the artist’s gaze or suggesting the artist’s power to create their own reality.

Elsewhere in an untitled diptych, Becerra again splits the canvas into vertical halves – A pile of chrome hub-capped tires is rendered in a poppy graphic style on the left, while the right is a jazz riff of colors, shapes, and images including a red skull, a startled face, a woman’s legs in platform shoes, a pineapple, and an illustration of a grayscale gradient. These images again evoke a history of painting that includes the European and North American canon: Picasso, Immendorff, and Salle, while also summoning the aesthetic and cultural referents of Mexican-American lowrider culture. This broad range of reference and interpretation of the image culture of both art history and popular culture reflects Becerra’s positionality as a Los Angeles artist weaving together the lived experience of this vibrant environment with a deep investment in working through the historical stakes of painting in tandem with the shifting values of art in the contemporary moment.

Alex Becerra (b.1989 lives and works in Los Angeles) works in painting, drawing, and sculpture, exploring the way we view modernity, often chopped up into bits and sliced together. He has had solo exhibitions at Various Small Fires, Los Angeles; Shane Campbell Gallery, Chicago; Karma International, Beverly Hills and Zürich, Switzerland; Weiss Berlin, Germany; One Trick Pony, Los Angeles and Levy Delval, Brussels, Belgium. Selected group exhibitions include Jeffrey Deitch, Los Angeles; Dream Child LA, Los Angeles; The Werkstatt, Los Angeles; Kunstraum Potsdam, Germany; Wilding Cran Gallery, Los Angeles; Richard Telles Gallery, Los Angeles; The Green Gallery, Milwaukee; M+B Gallery, Los Angeles; Journal Gallery, Brooklyn, New York; and Ben Maltz Gallery, Westchester, California
  • 등록된 댓글이 없습니다.

Go Top