Search

현재전시 다채로운 전시 작가 작품! 아트 플랫폼 서울갤러리

 

김영나 개인전 : TESTER

Na Kim solo exhibition

  • 작가

    김영나

  • 장소

    두산갤러리

  • 주소

    서울 종로구 종로33길 15 (연지동)

  • 기간

    2023-06-07 ~ 2023-07-08

  • 시간

    9:00 ~ 9:00

  • 연락처

    02-708-5050

  • 홈페이지

    http://www.doosanartcenter.com/

  • 초대일시

  • 관람료

갤러리 가기

두산갤러리는 2023년 6월 7일(수)부터 7월 8일(토)까지 김영나 개인전 《TESTER》를 개최한다. 김영나는 그래픽 디자인을 중심에 두고 작업을 이어나가는 창작자로서 2013년 제4회 두산연강예술상을 수상하였다. 이후 2014년 두산갤러리 서울에서의 개인전 《선택표본》을 개최하였고, 2015년 하반기 두산레지던시 뉴욕의 입주작가로 지내며 두산갤러리 뉴욕에서 개인전 《SET》을 같은 해에 열었다. 이번 전시는 2007년 설립된 이후, 젊은 예술가들을 꾸준히 지원해 온 두산갤러리의 초기의 작가를 재조명하여 그들의 활동을 격려하고 긴 호흡으로 지원하기 위하여 기획되었다. 

주로 특수하고 정교한 필요와 역할을 전제로 하는 그래픽 디자인을 표현의 언어로 사용하며 발전시켜나가는 일에는 어떤 과정이 필요한 것일까? 이번 전시에서는 김영나가 그래픽 이미지를 스스로 만들어내는 사람이자 전시와 프로그램, 각종 출판물 디자인의 협업자로 진행해온 아카이브 193점과 신작을 공개한다. 적지 않은 분량의 아카이브는 그의 〈 SET 〉(2015) 프로젝트를 중심으로 선별된 포스터, 전시 아이덴티티, 도록, 이미지 등이다. 김영나는 시간 순서대로 나열하는 방법에서 벗어나, 〈 SET 〉에서의 형태와 컬러, 의미와 사용이 어떻게 반복되고 얽히며, 변화하고 확장했는가 등을 보는 사람이 발견할 수 있도록 선택하고 배치하였다. 투명한 선반을 통해 개체 사이의 레이어를 다양한 각도에서 볼 수 있는 이 기록의 덩어리는 김영나 개인의 것인 동시에 시각 예술의 장르 사이에서 서로 층위를 더하며 상호작용해온 시간에 대한 발자취로도 바라볼 수 있을 것이다. 한편 16M가 넘는 벽면을 차지하고 있는 벽화 〈 SET v.24 〉(2023)는 출판물이라는 지면으로부터 시작된 〈SET〉의 이미지가 ‘공간’이라는 매번 다른 지지체를 만나며 구축하는 다양한 장면 중 하나이다. 이 신작 벽화는 강력하고 미니멀한 디자인 패턴이자 화려하고 경쾌한 색감의 회화적인 어법으로 〈 SET 〉을 변주한다.

아카이브가 주로 이전의 시간을 담고 있다면, 윈도우 갤러리의 설치 형식의 작품 〈 54개의 블록 II 〉(2023)과 벽화 맞은편의 평면 작업들을 통해 김영나가 앞으로 나아가려는 방향을 가늠할 수 있을 것이다. 디자인을 예술의 범주 안에서 바라보았던 오웬 존스(Owen Jones)의 『장식의 문법(Grammar of Ornament)』(1865)을 재해석하여 만든 윈도우 갤러리의 조각은 모였다가 흩어지는 젠가의 형태를 지님으로써 동적이고 자유롭게 변화하는 성질을 간직하고 있다. 작은 회화들과 여러 재질의 오브제로 구성된 평면 작업에서는 일상 속 패턴이나 텍스트, 컬러, 재료, 질감 등에 대한 김영나의 시각을 읽어볼 수 있다. 예를 들면 마트의 과일이나 채소가 담긴 그물의 컬러나 짜임이 어떤 이유와 구별로 해당 내용물과 만나고 있는지, 사물이 지닌 텍스트와 지시문, 기능과 질감이 우리의 사고방식과 행동 양식에 어떻게 영향을 미치고 있는지 등에 대해 질문하는 그의 시선을 환기시키는 것이다. 


테스터(TESTER)는 흔히 어떤 제품이나 실험의 과정이 완성을 눈앞에 두고 있거나 결론을 내리기 직전의 단계로 진입했을 때 등장하는 개념이다. 테스터를 맞이하는 개발자는 처음 세웠던 가설의 논리나 상상했던 기능에 대해 충분한 확신을 지닌 채 마지막 공백을 남겨둔 상태일 것이다. 이처럼 김영나는 자기 자신을 끊임없이 실험하고 완결 직전으로 열어두는 실험자(Test+er)이자 아카이브를 통해 과거를 되짚어보는 전반적인 과정을 ‘테스터’로 명명함으로써 그의 작업이 현재 진행 중이자 여전한 전진의 상태임을 말하고 있다. 견고하게 배치되어 있는 아카이브와 공간의 한쪽 벽면을 가득 채운 패턴들의 율동적인 선과 색, 맞은편의 오브제와 작은 회화들이 각각의 시각 이미지로 마주치며 김영나의 작가적인 태도를 드러내고 있다. 전시장에 들어선 관람객 또한 이 시각 실험을 작동시키는 변수이자, 미완의 테스터가 되기를 기대하면서.


아티스트 토크 Artist Talk
— 6.10. (Sat.) 3pm


 



DOOSAN Gallery presents TESTER, a solo exhibition of Na Kim, from June 7th (Wed.) to July 8th (Sat.), 2023. Na Kim, an artist and creator whose work revolves around graphic design, was the winner of the 4th DOOSAN Artist Award in 2013. Subsequently, she presented her solo exhibition Choice Specimen at DOOSAN Gallery Seoul in 2014, followed by her participation in DOOSAN Residency New York in the latter half of 2015, which culminated in her New York debut with SET the same year. This current exhibition was devised to shed renewed light on and provide continued support for the artists who have shown with DOOSAN Gallery during its first years of an enduring commitment to foster young creatives. 

What is the necessary process involved in using “graphic design”—a discipline characterized by its unique and intricate demands and roles—as a language of expression? In this exhibition, Na Kim presents new work along with 193 archival pieces accumulated through her roles as a creator of graphic images and as a collaborator in various exhibitions, events, and publication design. The substantial archive includes selected posters, exhibition identities, catalogs, and other materials centering around her exhibition SET (2015). Instead of a linear, chronological display, Na Kim opts for an arrangement that helps viewers recognize how the use of form, color, and meaning in SET repeat, intertwine, transform, and expand. The abundance of documentation, layers of which are visible from various angles through the transparent shelf display, not only represents Na Kim’s personal records but also symbolizes mutually enriching interactions among different genres of visual art. Meanwhile, SET v.24 (2023), a mural spanning over 16 meters of wall space, presents one of the many manifestations of images from SET, which, originating from a printed publication, continue to reconstruct as they adjust to different types of support. This new mural reinterprets SET in a powerful and minimalistic design pattern and a painterly approach comprising vibrant and lively colors. 

While the archive largely represents the past, the installation in the window gallery, Fifty Four Blocks II (2023), as well as the pieces displayed across from the mural, offer a glimpse into Na Kim’s future endeavors. The window gallery installation is a reinterpretation of Owen Jones’ Grammar of Ornament (1865), which contemplates design as a part of art, embodies the dynamic and ever-changing nature of “tumbling tower” pieces that are gathered one moment and dispersed the next. The pieces, which consist of paintings and other objects, imply Na Kim’s perspective on everyday patterns, texts, colors, materials, and textures. That is, they elude to her thoughts and questions, for instance, regarding the rational and categorical basis on which the mesh foam, in a particular color and weave, is matched with its fruit or vegetable and the influence that texts, instructions, functions, and textures of objects have on our thinking and behavioral patterns.


The concept of a “tester” is introduced when a product or an experiment is nearing completion or at the final stage of a process where a verdict is imminent. Prior to a “tester,” a developer may be in a state of confidence and assurance about the logic of their initial hypothesis or expected functions of their product as they are tying up loose ends. Similarly, Na Kim assumes the role of the examiner, the “tester,” who endlessly questions herself and near-perfects her work. Moreover, by calling the overarching process of exploring the archive to reflect on the past the “tester,” Na Kim implies that her work is ongoing. The dynamic lines, colors, and patterns saturating the decisively arranged archive and the wall-length mural, along with the objects and small paintings across from them, create an interplay of individual visual imageries, revealing Na Kim’s attitude as an artist. They eagerly anticipate for visitors to enter the gallery, become variables that activate the visual experiment, and become a part of an unfinished tester.

 

 

  • 등록된 댓글이 없습니다.

Go Top